WEKO3
アイテム
戦闘少女とコンテンツツーリズム
https://tuad.repo.nii.ac.jp/records/2000003
https://tuad.repo.nii.ac.jp/records/20000036ce42841-c80b-4ce9-9c2d-814c4fdd15ff
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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tuad-bulletin30-3-tamai.pdf (454 KB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2023-03-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 戦闘少女とコンテンツツーリズム | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Fighting Girls and Content Tourism | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | リコリス・リコイル、物語世界、現実世界、バディ、コンテンツツーリズム | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Lycoris Recoil, Narrative World, Real World, Buddy, Content Tourism | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
玉井, 建也
× 玉井, 建也 |
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著者(英) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 560 | |||||
姓名 | TAMAI, Tatsuya | |||||
言語 | en | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 『リコリス・リコイル』を取り上げて、物語世界から現実世界への影響を考察した。物語では千束が超常的な力を持ち、自身の考えのもと行動している。その主体性こそ旧来の作品群との違いを示しており、孤児を集めて戦闘員に育て上げる組織と親代わりのように指導する男性の存在というこれまでの戦闘美少女でも設定されてきた構図をなぞってはいるが、そこで生じる不穏さや社会的な不自然さは消去されている。 物語の展開では教養小説などと同じような成長物語が描かれているように捉えられる。しかし非日常から日常への回帰というパターンではなく、主人公たちにとっての日常から視聴者にとっての日常への希求であり、主人公の成長というよりはバディの関係性の変化が描かれている。この点はコンテンツツーリズムにも関係し、単に舞台となった現実世界の場所を訪れるだけでは、物語世界をトレースしたことにはならない。特に作中で旧電波塔とされる東京スカイツリーは物語内の変形した状況を体感できない。しかし物語内で旧電波塔が脱歴史化され「平和の象徴」となっていった過程自体は、視聴者が目の当たりにする日常の東京スカイツリーへと概念として接続をしていく。 |
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言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | I discussed “Lycoris Recoil” and its impact from narrative world to the real world. In the story, Chisato has supernatural powers and acts according to her own ideas. This independence distinguishes the story from older works, and although it follows the structure set up in previous works about beautiful girls in combat, with an organization that gathers orphans and trains them to become combatants and a man who acts as a parental figurehead to guide them, it eliminates any sense of disquiet or social unnaturalness that may arise. The development of the story seems to depict a story of growth similar to that of Bildungsromanl. However, the story does not follow the pattern of a return from the extraordinary to the ordinary, but rather a desire from the ordinary for the protagonists to the ordinary for the viewers, and the story depicts changes in the relationship between buddies rather than the growth of the protagonists. This point also relates to content tourism, and simply visiting the real-world locations where the story takes place does not mean that the viewer has traced the world of the story. In particular, the Tokyo Sky Tree, which is considered the old radio tower in the story, does not allow the viewer to experience the transformed situation in the story. However, the process of dehistoricizing the Old Radio Tower and making it a “symbol of peace” in the story is connected to the everyday Tokyo Sky Tree that the viewer sees. |
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言語 | en | |||||
書誌情報 |
巻 30, ページ数 11, 発行日 2023-03-22 |