ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 東北芸術工科大学 紀要
  2. 2024年 紀要第31号

ディストピア/ポストアポカリプス作品からみる日常とエンターテイメント

https://tuad.repo.nii.ac.jp/records/2000043
https://tuad.repo.nii.ac.jp/records/2000043
e817bc0d-4e94-4e1f-81f9-35f4db968a89
名前 / ファイル ライセンス アクション
tuad-bulletin31-5-TAMAI-re.pdf tuad-bulletin31-5-TAMAI-re.pdf (435 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-03-18
タイトル
タイトル ディストピア/ポストアポカリプス作品からみる日常とエンターテイメント
言語 ja
タイトル
タイトル Everyday Life and Entertainment in Dystopian/Post-Apocalypse Works
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ディストピア、ポストアポカリプス、ライトノベル、アニメ、マンガ、日常
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Dystopia, Post-Apocalypse, Light-Novel, Anime, Manga, Everyday Life
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 玉井, 建也

× 玉井, 建也

WEKO 559

ja 玉井, 建也

ja-Kana タマイ, タツヤ

Search repository
著者(英)
識別子Scheme WEKO
識別子 560
姓名 TAMAI, Tatsuya
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 ディストピアとポストアポカリプスは表裏一体であり、同工異曲的といえる。ナフセ氏の『リビルドワールド』を見ると、主人公の成長のためにポストアポカリプス的要素が必要であり、チート的な助力を得るためにディストピア的な要素も必要になってくる。しかし主人公の行動のためにディストピア的要素が適度に選択されて描かれている。
先行研究ではディストピアとポストアポカリプスを描く作品が増えており、日常ものは描かれない傾向にあると指摘されているが、これについてつくみず氏の『少女終末旅行』と石黒正数氏の『天国大魔境』を取り上げて考える。『少女終末旅行』は特殊ではなく主人公二人の日常が描かれた物語であり、彼女二人だけがお互いを世界として認識している。この点は『天国大魔境』のポストアポカリプス部分でも垣間見られる。ポストアポカリプスのなかの日常を形成するためには、主人公二人が社会的権力との関係が無縁である必要がある。そしてこの状況を成立させるために、ディストピア的要素は遠景化していく。
ディストピアが遠景化し、緩やかに描かれていく状況は、決してディストピアやポストアポカリプスを真正面から描いた作品のみの現象ではない。『リコリス・リコイル』では主人公は緩やかなディストピアを肯定し、自らの視界に入る日常だけを重要視していく。小説投稿サイトから発刊された小説でも同様に見られ、ゲーム的世界を成立させるために登場人物たちの細かい情報が可視化され、読者共同体にて受け入れられていく。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Dystopia and post-apocalypse are two sides of the same coin. In “Rebuild World,” post-apocalyptic elements are necessary for the protagonist’s development, and dystopian elements are also necessary to obtain cheat-like assistance. However, dystopian elements are moderately selected and depicted for the protagonist’s actions.
In previous studies, it has been pointed out that the number of works depicting dystopia and post-apocalypse is increasing and that everyday life tends not to be depicted in such works. “Shojo Shumatsu Ryokou” is not a special story, but a story about the daily lives of the two main characters, and only they recognize each other as the world. This point can also be glimpsed in the post-apocalypse section of “Tengoku Daimakyo. In order to form the everyday in the post-apocalypse, the two protagonists must be free from any relationship with social power. In order for this situation to be established, dystopian elements become distant.
The situation in which dystopia is distanced and portrayed in a gradual manner is by no means a phenomenon only in works that depict dystopia or post-apocalypse head-on. In “Lycoris Recoil,” the protagonist affirms a gradual dystopia, and considers only the everyday life that comes into his own field of vision to be important. This is also the case in novels published on novel submission sites, where detailed information about the characters is made visible and accepted by the community of readers in order to establish a game-like world.
言語 en
書誌情報 ja : 東北芸術工科大学 紀要

巻 31, ページ数 10, 発行日 2024-03-18
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-03-29 07:04:09.935199
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3