WEKO3
アイテム
現代コンテンツと夜の表象 ―10代を描いた作品群を中心として―
https://tuad.repo.nii.ac.jp/records/2000123
https://tuad.repo.nii.ac.jp/records/200012383bd978e-f853-4dca-83cf-8f229f251730
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 現代コンテンツと夜の表象 ―10代を描いた作品群を中心として― | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Contemporary Entertainment Content and Representation of Night Focusing on works depicting teenagers | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 夜の闇、ライトノベル、アニメ、マンガ、日常 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Darkness of Night, Light-Novel, Anime, Manga, Everyday Life | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
玉井, 建也
× 玉井, 建也 |
|||||
著者(英) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 560 | |||||
姓名 | TAMAI, Tatsuya | |||||
言語 | en | |||||
姓 | TAMAI | |||||
言語 | en | |||||
名 | Tatsuya | |||||
言語 | en | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 近代以降の日本社会には街灯が導入され、夜の闇の質が変わったとされる。そのこと自体に異論はないが、では文学作品を分析する際、現代コンテンツに描かれている夜も同様の評価で良いのだろうか。そこで本稿ではマンガやライトノベル、アニメを取り上げて、作中で描かれている夜の場面を検討していく。 そこでは教室内の人間関係が重要視されており、人間関係がうまくいかず、教室内の社会からこぼれ落ちてしまう状況がうかがえる。そして逸脱した人たちが向かった先は、夜の街であった。ただし盛り場などで羽目を外すのではなく、教室内とは別の理論が働く社会性を身につけるためでもある。 教室内の人間関係と別の関係性は趣味縁により形成され、また無自覚的に内面化されていたローカル・トラックを捨てて、新しい道へとたどり着くなど、夜の街を端緒とした主人公たちの再生物語となっている。 |
|||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Prior studies have noted that the quality of nighttime darkness has changed with the introduction of streetlights in post-modern Japanese society. While there is no disagreement with this fact, we wonder if the same evaluation can be applied to the night depicted in contemporary content when analyzing literary works. In this paper, we will examine manga, light novels, and anime to examine the nighttime scenes depicted in these works. In each of these works, relationships within the classroom are emphasized, and the situation in which people fail to get along with each other and fall out of the classroom society can be seen. And the destination of those who deviated from the classroom was the city at night. However, it was not to drink in the entertainment district, but to learn social skills in which other theories than those in the classroom were at work. The relationships that separate from those in the classroom are formed by connections through hobbies, and the protagonists’ rebirth story begins in the nightlife district, as they abandon the local track that they had unconsciously internalized and arrive at new options. |
|||||
言語 | en | |||||
bibliographic_information |
ja-Kana : 東北芸術工科大学 紀要 巻 32, ページ数 11, 発行日 2025-03-08 |
|||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |